Jumaat, 6 Ogos 2010

Orang kita tentang bulan Ramadhan






Salam sejahtera semua....

Bulan Ramadan Bulan Keberkatan

Sama ada anda sedar atau tidak, Bulan Ramadan lagi. Sudahkah ada membayar hutang tahun lepas? (Sepatutnya ditujukan kepada perempuan sahaja) Bulan Ramandan datang lagi... dan bayak cerita yang mahu saya kongsikan tentang pemerhatian saya pasal bulan puasa.

Fakta menarik tentang bulan ramadan:

1. Bulan yang diturunkan padanya Al-Quran :

2. Bulan yang padanya ada Lailatul Qadr :

3. Bulan yang padanya dibelenggu syaitan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka

Untuk pemahaman selanjutnya, klik disini :
http://soaljawab.wordpress.com/2009/08/26/kelebihan-ramadhan/

Hadith : Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Apabila datangnya bulan Ramadhan, pintu-pintu syurga dibuka, manakala pintu-pintu neraka ditutup, syaitan dirantaikan.” Riwayat Bukhari & Muslim Huraian Pengajaran Hadis: i) Perkataan Ramadhan berasal dari kata dasar ‘ra-mim-dal’, yang bererti “panas” atau “panas yang menyengat”. Perkataan ini berkembang sehingga ertinya membawa maksud “menjadi panas atau sangat panas”, atau diertikan juga sebagai “hampir membakar”. Oleh itu makna Ramadhan boleh diringkaskan sebagai waktu atau keadaan di mana seseorang merasa panas, mulut terasa kering dan tenggorok terasa haus disebabkan sedang berpuasa. ii) Manakala perkataan puasa dalam bahasa Arab disebut ‘Siyam’ atau ‘Soum’ Kedua-duanya berasal dari kata dasar ‘Sa-wa-ma’, di mana secara etmologinya bererti menahan diri daripada segala yang dilarangnya serta mengikuti apa yang diperintahkan-Nya. Hal ini dapat diwujudkan dengan adanya perasaan takut (taqwa) kepada Allah S.W.T. iii) Pada bulan Ramadhan umat Islam diwajibkan berpuasa kerana dengan puasalah nafsu akan terdidik. Bahkan dengan rahmat Allah S.W.T di bulan ini segala syaitan dan iblis dibelenggu dan Allah juga membuka pintu syurga dan menutup pintu neraka. Maka dalam situasi demikian kita hendaklah mengambil peluang untuk menguatkan jiwa dan rohani dengan mengerjakan amal ibadah seperti sembahyang tarawikh dan membaca Al Quran sesuai dengan kemuliaan dan kebesaran bulan tersebut. iv) Selain itu Allah S.W.T juga memberikan dorongan untuk kita berusaha memperbanyakkan ibadah dengan melipatgandakan pahala pengamalnya serta disediakan satu malam yang lebih baik iaitu ‘Lailatul Qadar’ di mana kelebihannya menandingi 1000 bulan malam-malam biasa.

Untuk pemahaman selanjutnya, klik disini :

http://gemasuara.blogspot.com/2009/08/kelebihan-bulan-ramadhan.html

Dan perkara yang selalu kita nampak ketika bulan puasa:


1) Shopping berbuka dengan sakan

Perangai orang kita,samaada anda bersetuju atau tidak tapi inilah realiti. Beli makanan banyak2 lepas itu buang banyak...cua merasa sedikit sebanyak aje... Kita perlu berubah.beli sekadar kenyang perut. Mahu xmahu, perangai syaitan kita perlu dikurangkan. Kita boleh lakukan demi kebaikan bersama. Kita boleh jimat banyak. Lagi pun, kalu makan banyak sangat, mcm mner nk sembahyang sunnat terawih. Perut kenyang atau perangai buaya perlu dielakkan.


2) Berpuasa hanya untuk tahan lapar

Yang isu penting.Saya rasa sume paham kot.so, xapayah nk terang lebih lanjut


3) Berpuasa nyok-nyok


Tiada ulasan:

Catat Ulasan